De campagne ‘Muziekherinneringen’ van Stichting Alzheimer Nederland en de online muziekdienst Spotify is een groot succes gebleken. Meer dan een half miljoen luisteraars zijn hiermee in de campagneperiode van 1 juni tot en met 30 november 2015 bereikt. Dit meldt de stichting op haar website.

‘Muziekherinneringen’ is speciaal voor mensen met dementie en hun naasten opgezet door Alzheimer Nederland en Spotify. Het uitgangspunt hierbij is dat 1 op de 5 mensen te maken krijgt met dementie, maar iedereen heeft muziekherinnering. Alzheimer Nederland heeft hiervoor dan ook drie verschillende afspeellijsten gemaakt met muziek uit de jaren ’30 – ’40 en de jaren ’70 – ’80. In de campagneperiode werden mensen met dementie en hun omgeving gevraagd om deze playlists af te spelen op Spotify. Ook was het voor de luisteraars mogelijk om hun favoriete nummers toe te voegen.

Het positieve effect van muziek

Het horen van muziek roept herinneringen op. Mensen met dementie kunnen op deze manier dan ook herinneringen uit hun kindertijd ophalen als zij muziek horen die ze kennen uit hun jeugd. Familieleden konden de muziek uit de afspeellijsten opzetten wanneer zij op bezoek waren bij ouders of grootouders met dementie. Dit bleek een positief effect te hebben, zoals dat mensen met dementie gelukkiger overkwamen na het luisteren naar de muziek en beter uit hun woorden kwamen.

“Het doet mensen met dementie veel goed om naar muziek te luisteren.” – Jacqueline Stokman, projectleider Muziekherinnering, Alzheimer Nederland.

Uit de luistergegevens blijkt dat de muziek uit de jaren ’70 –’80 het populairst is onder de doelgroep van Alzheimer Nederland. Deze afspeellijst leverde namelijk 172.000 luisterminuten per maand op. Het meest gedraaide nummer is ‘Dancing Queen’ van Abba, gevolgd door ‘One Way Wind’ van The Cats.

Innovatief en interactief

Zowel Stichting Alzheimer Nederland als Spotify zijn enthousiast over de behaalde resultaten.

“Deze innovatieve samenwerking heeft onze doelstellingen onder de aandacht gebracht bij een hele nieuwe doelgroep, de Spotify luisteraar. Via Spotify hebben wij generaties met elkaar kunnen verbinden, omdat (klein)kinderen afspeellijsten maken voor hun ouder of grootouder met dementie. Het doet mensen met dementie veel goed om naar muziek te luisteren.” – Jacqueline Stokman, projectleider Muziekherinnering, Alzheimer Nederland.

In totaal werd er door bezoekers 291 uur aan muziek beluisterd via de afspeellijsten van ‘Muziekherinneringen’, verdeeld over 20.000 sessies. Aan het einde van de campagneperiode waren 1.000 nieuwe nummers toegevoegd, hadden de lijsten meer dan 500 volgers en luisterden ruim 6.000 gebruikers gemiddeld 150 minuten naar de afspeellijsten van ‘Muziekherinneringen’ op Spotify. Op maandagen werd rond de lunch het meest geluisterd naar de muziek.